Kuluttajalle on tarjottava vaarallisen tuotteen korjausta, vaihtoa tai hyvittämistä 

Kuluttajalle on lähtökohtaisesti tarjottava mahdollisuus valitavähintään kahden seuraavan oikaisukeinon välillä:

  • Pohtivan näköinen henkilö, jolla on kädessään rikkinäinen tuotetuotteen korjaaminen
  • tuotteen korvaaminen samantyyppisellä ja vähintään samanarvoisella ja -laatuisella turvallisella tuotteella
  • tuotteen arvon hyvittäminen (kaupan purku), edellyttäen, että hyvityksen määrä on vähintään yhtä suuri kuin kuluttajan maksama hinta.

Yleisen tuoteturvallisuusasetuksen mukaisten oikaisukeinojen käyttö ei estä kuluttajaa vetoamasta oikeuksiinsa muun kuluttajansuojalainsäädännön nojalla.

Kuluttajalla on aina oltava oikeus hyvitykseen, jos talouden toimija ei ole toteuttanut korjausta tai korvaamista kohtuullisessa ajassa ja ilman merkittävää haittaa. Kuluttajan itsensä suorittama korjaaminen tai hävittäminen on mahdollista vain tietyin edellytyksin.

Oikaisukeinoista ei saa aiheutua kuluttajalle merkittävää haittaa. Kuluttajan ei tarvitse maksaa tuotteen lähetys- tai palautuskuluja. Jos tuote ei ole luonnostaan helposti liikuteltava, talouden toimijan on järjestettävä tuotteen nouto.


Hienoa! Olet nyt suorittanut koulutuksen kaikki osiot. Kerrataan vielä viimeisen kerran opittua oppimistehtävien avulla. Tämän jälkeen pääset lataamaan koulutuksen suorittamisesta todistuksen ja saat ladattua koulutuksen materiaalit itsellesi.

Viimeksi muutettu: keskiviikko 21. helmikuu 2024, 16.50