Aiheen kuvaus

  • Markkinointi 

    Tuotteiden markkinointia säätelee sekä lääkinnällisten laitteiden asetus (7 artikla) että laki lääkinnällisistä laitteista. Näiden lisäksi tuotteiden etikettien ja käyttöohjeiden vaatimuksia on kuvattu yhteisissä eritelmissä.

    Tuotteiden markkinointi ei saa olla epäasiallista eikä se saa antaa liioiteltua tai virheellistä kuvaa tuotteesta, sen vaikuttavuudesta tai käytöstä. Markkinoinnissa ei saa mainostaa tuotteella olevan ominaisuuksia tai käyttötarkoituksia, joita valmistaja ei ole sille määritellyt. Markkinoinnissa on lisäksi ilmoitettava, että kyseessä on lääkinnällisten laitteiden asetuksen mukainen CE-merkitty liitteen XVI tuote.

    Markkinoinnissa on mainittava laitteen valmistaja ja tuotteen rekisteröinnin yhteydessä ilmoitettu valmistajan antama tuote- tai kauppanimi. Maahantuodun tuotteen pakkauksessa pitää näkyä myös valmistajan valtuutettu edustaja EU:ssa sekä maahantuojan tiedot. Jos tuotteelle vaaditaan ilmoitetun laitoksen todistus, markkinoinnin yhteydessä on lisäksi ilmoitettava todistuksen antaneen ilmoitetun laitoksen numero.

    Markkinointimateriaaleja ovat esimerkiksi lehdistötiedote, verkkosivustot, esitteet, abstraktit, tieteelliset posterit, julisteet, julkaisut sekä videoesitykset. Markkinointimateriaalia voi olla monessa eri muodossa. Sitä voivat olla esimerkiksi tulostettu materiaali, ääni, videomainos, sähköposti sekä muu visuaalinen tai verbaalinen esitys.

    Tutustu lisää markkinointivaatimuksiin Fimea valvoo lääkinnällisten laitteiden markkinointia -artikkelissa.