Ämnesdisposition

  • Marknadsföring 

    Marknadsföringen av produkterna regleras i både förordningen om medicintekniska produkter (artikel 7) och lagen om medicintekniska produkter. Dessutom beskrivs kraven på produkternas etiketter och bruksanvisningar i gemensamma specifikationer.

    Marknadsföring av produkterna får inte vara osaklig eller ge en överdriven eller felaktig bild av produkten eller av dess verkningar eller användning. I marknadsföringen får man inte göra reklam för att en produkt har egenskaper eller användningsändamål som tillverkaren inte har fastställt för den. I marknadsföringen måste man dessutom ange att det är frågan om en CE-märkt produkt enligt bilaga XVI till förordningen om medicintekniska produkter.

    I marknadsföringen ska produktens tillverkare och det produkt- eller handelsnamn som angetts i samband med registreringen nämnas. Av förpackningen för en importerad produkt ska även tillverkarens auktoriserade EU-representant samt importörens uppgifter framgå. Om ett intyg från ett anmält organ krävs för en produkt, ska dessutom numret på det anmälda organ som utfärdat intyget uppges i samband med marknadsföringen.

    Marknadsföringsmaterial är till exempel pressmeddelanden, webbplatser, broschyrer, abstrakt, vetenskapliga posters, affischer, publikationer och videopresentationer. Marknadsföringsmaterial kan ha många olika former. Det kan till exempel vara utskrivet material, ljud, videoreklam, e-post samt annan visuell eller verbal presentation.

    Läs mer om kraven vid marknadsföring i artikeln Fimea övervakar marknadsföringen av medicintekniska produkter.