Aiheen kuvaus

  • Kosmetiikan markkinointiväittämät

    Kriteerit siitä, mitä kosmetiikan markkinoinnissa saa ja ei saa sanoa, on määritetty väittämäasetuksessa (Euroopan komission asetus (EU) N:o 655/2013, kosmeettisista valmisteista esitettävien väittämien perustelemista koskevien yhteisten kriteerien vahvistamisesta).

    Kosmetiikan markkinoinnissa pitää noudattaa seuraavia kriteerejä:

    • Lainmukaisuus
    • Totuudenmukaisuus
    • Näyttöön perustuva tuki
    • Rehellisyys
    • Oikeudenmukaisuus
    • Perusteltujen päätösten tekeminen.

    Valvovien viranomaisten työn tueksi on myös tehty Technical document on cosmetic claims, joka auttaa määrittelemään mitä markkinointiväittämiä kosmetiikkatuotteista saa tai ei saa sanoa. Tämä kyseinen dokumentti on ohjeellinen, jonka auttaa tulkitsemaan väittämäasetuksessa määritettyjä markkinointiväittämiä kriteerejä. Pelkästään Technical document on cosmetics claims -dokumentin pohjalta ei kuitenkaan voida suoraan määrittää mitä saa ja ei saa sanoa.

    Lisätietoa: Technical document on cosmetics claims

    Lisätietoa: Kosmetiikan markkinointiväittämät (Tukesin verkkosivuilla).

    Tukes podcast Tarkastajien salonki: jaksossa keskustelemme kosmetiikan markkinointiväittämistä. Vieraana Niki Malmros. Kuuntele jakso