Ämnesdisposition

  •   
     

      

    Batterier och ackumulatorer



     
    Säkerhet

    Användningen av batterier, särskilt litium-jonbatterier, i elektriska produkter har ökat kraftigt, allteftersom batteriernas egenskaper har förbättrats och priserna har sjunkit. Det är viktigt att batterierna är säkra, eftersom många elbränder beror på batterierna. I allmänhet är batterierna dock ganska säkra och det är få fall av tillbud som rapporteras i förhållande till användningsmängderna.

    Batteriers säkerhet regleras av elsäkerhetslagen. I lagstiftningen har man endast fastställt allmänna säkerhets- och hälsokrav för batterierna, samt märkningskrav. Närmare tekniska krav och märkningskraven har angetts i standarderna.

     

    Säkerhetsmärkning

    Batteriförpackningarna innehåller ofta instruktioner i bildform – piktogram – som snabbt visar huvudpunkterna i användningen av batterier. Sådana är t.ex. ett märke som visar rätt monteringsriktning, ett tecken som förbjuder återladdning, ett märke som anger att produkten inte får kastas i elden, ett märke som anger att inte kortsluta och liknande.

    När det gäller leksaker är det bra att komma ihåg att batterifacket i dem ska vara låst, t.ex. med en skruv. Läs mer om leksakernas krav.

    Standardisering

    Med delfinansiering från EU-kommissionen har man sammanställt en standarddatabas för batterier och integreringen av deras system. Databasen innehåller över 400 standarder och man kan söka standarder i databasen utifrån bl.a. givaren, landet, innehållet, tillämpningsområdet, en del i livscykeln och syftet.

     

    Materialbegränsningar

    Miljökraven för ackumulatorer och batterier kommer från förordningen om ackumulatorer och batterier samt avfallslagen, och kapacitetsmärkningarna från kommissionens förordning

    Förordningen om ackumulatorer och batterier delar in ackumulatorer och batterier i:

    • bärbara ackumulatorer och batterier
    • industriackumulatorer och -batterier
    • fordonsackumulatorer och -batterier.

    Bärbara batterier och ackumulatorer är tillslutna och bärbara, och är inte industri- eller fordonsbatterier eller -ackumulatorer. Typiska exempel på bärbara batterier eller ackumulatorer är vanliga batterier, knappbatterier eller mobiltelefonbatterier.

    Ett fordonsbatteri eller -ackumulator är ett batteri eller en ackumulator som används vid start, belysning eller antändning av fordon. Industribatterier och -ackumulatorer är batterier eller ackumulatorer som endast är avsedda för industriella eller yrkesmässiga ändamål eller som används i elfordon. Elfordonets blybatteri på 12 V är ett exempel på fordonsbatterier, medan elbilens drivbatteri klassificeras som industribatteri. Batterier som används i samband med solpaneler räknas också som industribatterier, även om de används av konsumenter.

    I ackumulatorer och batterier är mängden kvicksilver och kadmium begränsad. Kvicksilverbegränsningen gäller alla batterier och ackumulatorer, och kadmiumbegränsningen gäller endast bärbara batterier och ackumulatorer.

    • Batterier och ackumulatorer får innehålla högst 0,0005 viktprocent kvicksilver.
    • Bärbara batterier och ackumulatorer får innehålla högst 0,002 viktprocent kadmium.

    Kadmiumbegränsningen gäller dock inte bärbara batterier som används i nöd- och larmsystem, nödbelysning och medicinsk utrustning.

     

    Märkningar

    Alla ackumulatorer och batterier ska vara försedda med märkningar om tungmetaller och separat insamling (ett avfallskärl med hjul som kryssats över). Om en ackumulator eller ett batteri innehåller kvicksilver, bly eller kadmium ska den/det märkas med uppgifter om användningen av kvicksilver, kadmium och bly (Hg, Cd och Pb).

    Märkningarna om tungmetall görs när

    • det finns mer än 0,005 viktprocent kvicksilver
    • det finns mer än 0,002 viktprocent kadmium
    • det finns mer än 0,004 viktprocent bly.

    En märkning som anger tungmetallinnehåll finns alltid i samband med en märkning om separat insamling.  

    Dessutom ska batterierna vara försedda med kapacitetsmärkningar. För bärbara batterier och fordonsbatterier ska kapaciteten fastställas i enlighet med vissa standarder som anges i kommissionens förordning om kapacitetsmärkning. Kapaciteten anges i milliamperetimmar, mAh eller amperetimmar, Ah. Endast batterier som ingår i produkter som levereras till slutanvändaren och som inte är avsedda att avlägsnas av slutanvändaren behöver inte märkas. 

    Märkningarna ska vara synliga, lättlästa och outplånliga. Om märkningen inte kan göras på ett batteri eller en ackumulator på grund av dess ringa storlek, kan märkningen tryckas på förpackningen. Märkningen om separat insamling hänvisar också till producentansvaret, som behandlas närmare i avsnittet Kemikalier i elektriska apparater i stycket El- och elektronikavfall och producentansvar.



    Situationen när det gäller lagstiftningen

    EU har år 2021 inlett behandlingen av förslaget till en ackumulator- och batteriförordning. Förslaget till förordning innehåller flera nya krav på ackumulatorer och batterier, som kan ställa ytterligare krav om de förverkligas. Behandlingen av förslaget kan följas upp på kommissionens webbplats.



    Läs mer om ackumulatorer och batterier:

    Ackumulatorer och batterier på Tukes webbplats

    Säker användning av litium-jonbatterier på Tukes webbplats

    Industrins guide Litium-jonbatterier och säkerhet

    Kommissionens förordning om märkning av ackumulatorer och batterier

    EU:s standarddatabas för batterier (på engelska)