Sähkölaitteet
Aiheen kuvaus
-
Akut ja paristot
Turvallisuus
Akkujen, varsinkin litiumioniakkujen, käyttö sähkölaitteissa on lisääntynyt hurjasti akkujen ominaisuuksien parantuessa ja hintojen laskiessa. Akkujen turvallisuus onkin tärkeää, sillä monet sähkölaitepalot johtuvat akuista. Yleisesti ottaen akut ovat kuitenkin varsin turvallisia ja niihin liittyvistä vaaratilanteista raportoidaan käyttömääriin nähden vain harvoin.
Akkujen turvallisuutta säännellään sähköturvallisuuslailla. Lainsäädännössä on annettu akuille vain yleisiä turvallisuus- ja terveysvaatimukset sekä merkintävaatimuksia. Tarkemmat tekniset vaatimukset sekä merkintävaatimukset on annettu standardeissa.
Turvallisuuteen liittyvät merkinnät
Paristopakkauksissa on usein erilaisia kuvallisia ohjeita – piktogrammeja – jotka nopeasti kertovat pääkohtia paristojen käytöstä. Tällaisia ovat esimerkiksi oikeaa asennussuuntaa näyttävä merkki, uudelleenlataamisen kieltävä merkki, ’älä heitä tuleen’ -merkki, ’älä oikosulje’ -merkki ja muut vastaavat.
Lelujen kohdalla on hyvä muistaa, että näissä laitteissa paristokotelon tulee olla lukittu avaamista vastaan esim. ruuvilla. Katso asiasta tarkemmin lelujen vaatimuksista.
Standardisointi
EU:n komission osarahoituksella on koottu standarditietokanta akuille ja niiden järjestelmien integroinnille. Tietokanta sisältää yli 400 standardia ja tietokannasta voi hakea standardeja mm. antajan, maan, sisällön, sovellusalan, elinkaaren osan ja tarkoituksen perusteella.
Materiaalirajoitukset
Akkuja ja paristoja koskevat ympäristövaatimukset tulevat akku- ja paristoasetuksesta sekä jätelaista ja kapasiteettimerkinnät komission asetuksesta.
Akku- ja paristoasetus jaottelee akut ja paristot:
- kannettaviin akkuihin ja paristoihin
- teollisuusakkuihin ja -paristoihin
- ajoneuvoakkuihin ja -paristoihin.
Kannettavat paristot ja akut ovat suljettuja ja käsin kannettavia, ja ne eivät ole teollisuus- tai ajoneuvoparistoja tai -akkuja. Tyypillisiä esimerkkejä kannettavista paristoista tai akuista ovat tavalliset paristot, nappiparistot tai matkapuhelinten akut.
Ajoneuvoparisto tai -akku on ajoneuvojen käynnistyksessä, valaistuksessa tai sytytyksessä käytettävä paristo tai akku. Teollisuusparistot ja -akut ovat vain teollisuus- tai ammattikäyttöön suunniteltuja tai sähköajoneuvoissa käytettäviä akkuja tai paristoja. Sähköajoneuvojen 12 V:n lyijyakku on esimerkki ajoneuvoakuista, kun taas sähköauton ajovoima-akku luokitellaan teollisuusakuksi. Teollisuusakuiksi luetaan myös aurinkopaneelien yhteydessä käytettävät akut, vaikka nämä olisivatkin kuluttajakäytössä.
Akuissa ja paristoissa on rajoitettu elohopean ja kadmiumin määrää. Elohopearajoitus koskee kaikkia paristoja ja akkuja, ja kadmiumrajoitus vain kannettavia paristoja ja akkuja.
- Paristot ja akut saavat sisältää enintään 0,0005 painoprosenttia elohopeaa.
- Kannettavat paristot ja akut saavat sisältää enintään 0,002 painoprosenttia kadmiumia.
Kadmiumrajoitusta ei kuitenkaan sovelleta kannettaviin akkuihin, joita käytetään hätä- ja hälytysjärjestelmissä, hätävalaistuksessa ja terveydenhuollon sähkö- ja elektroniikkalaitteissa.
Merkinnät
Kaikkia akkuja ja paristoja koskee raskasmetallisisältöä osoittavat merkinnät sekä erilliskeräysmerkintä (pyörillä varustettu roska-astia, jonka yli on vedetty rasti). Jos akku tai paristo sisältää elohopeaa, lyijy tai kadmiumia, pitää se merkitä elohopean, kadmiumin ja lyijyn käyttöä osoittavilla merkinnöillä (Hg, Cd ja Pb).
Raskasmetallimerkinnät tehdään, kun
- elohopeaa on yli 0,005 painoprosenttia
- kadmiumia on yli 0,002 painoprosenttia
- lyijyä on yli 0,004 painoprosenttia.
Raskasmetallisisältöä osoittavat merkintä on aina erilliskeräysmerkinnän yhteydessä.
Lisäksi akuissa on oltava kapasiteettimerkinnät. Kannettaville akuille sekä ajoneuvojen akuille kapasiteetit määritetään tiettyjen standardien mukaisesti, jotka on lueteltu komission asetuksessa kapasiteettimerkinnöistä. Kapasiteetti ilmoitetaan milliampeeritunteina, mAh tai ampeeritunteina, Ah. Ainoastaan akkuja, jotka sisältyvät loppukäyttäjälle toimitettaviin laitteisiin ja joita ei ole tarkoitettu loppukäyttäjän poistettaviksi, ei tarvitse merkitä.
Merkinnät on tehtävä näkyvästi, helposti luettavasti ja pysyvästi. Jos merkintää ei voida tehdä paristoon tai akkuun niiden pienen koon takia, voidaan merkintä painaa pakkaukseen. Erilliskeräysmerkintä viittaa myös tuottajavastuuseen, josta kerrotaan tarkemmin osion Kemikaalit sähkölaitteissa kappaleessa Sähkö- ja elektroniikkalaiteromu ja tuottajavastuu.Lainsäädännön tilanne
EU on vuonna 2021 aloittanut akku- ja paristoasetusehdotuksen käsittelyn. Asetusehdotus pitää sisällään useita uusia vaatimuksia akuille ja paristoille, jotka toteutuessaan voivat asettaa lisävaatimuksia. Ehdotuksen käsittelyä voi seurata komission verkkosivuilta.Lue lisää akuista ja pattereista:
Akut ja paristot Tukesin nettisivuilla
Litiumioniakkujen turvallisesta käyttämisestä Tukesin nettisivuilla
Teollisuuden Litium-ioniakut ja turvallisuus-opas
Komission asetus akkujen ja paristojen merkinnöistä
EU:n akkujen standarditietokanta (englanniksi)
-
Usein kysytyt kysymykset
Pitääkö akku CE-merkitä?
Akut kuuluvat akku- ja paristodirektiivin soveltamisalaan. Tämä direktiivi ei ole samanlainen CE-merkintädirektiivi kuin monet muut direktiivit, kuten pienjännitedirektiivi, vaan sen vaatimukset ovat hieman erilaiset. Akku- ja paristodirektiivi sisältää vaatimuksia mm. rajoitettavista aineista, merkinnöistä ja tuottajavastuusta. Sähköturvallisuuslaki edellyttää kuitenkin kaikkien laitteiden olevan turvallisia.
Akku- ja paristodirektiivi edellyttää:
- erilliskeräysmerkintää,
- tarvittaessa merkintää kemiallisesta aineesta (Pb, Hg tai Cd), jos akku sisältää kyseistä ainetta
- kapasiteettimerkintää (koskee kannettavia akkuja ja ajoneuvoakkuja).
Useimmat akut sisältävät suojauselektroniikkaa, joten niitä koskee EMC-direktiivi, joka vaatii CE-merkintää, jäljitettävyystietoja sekä teknisten asiakirjojen ja EU-vaatimustenmukaisuusvakuutuksen laadintaa.
Jos kyseessä on varavirtalähde, niin laitetta koskee myös EMC-direktiivin lisäksi RoHS-direktiivi. Myös RoHS-direktiivi vaatii CE-merkinnän, jäljitettävyystiedot, tekniset asiakirjat ja EU-vaatimustenmukaisuusvakuutuksen.