Ämnesdisposition

  •   

      

     

    Energimärkning

     

    Syftet med energimärkning är att hjälpa konsumenterna att jämföra produkternas energiförbrukning samt att uppmuntra företagen att utveckla sina produkter så att de blir mer energieffektiva. Energimärkning är inte frivilligt, utan obligatoriskt för de produktgrupper för vilka energimärkningsförordningen har utfärdats. I de produktgruppspecifika förordningarna ser man också närmare hur en energimärkning ska se ut för varje produktgrupp.

    Det viktigaste med tanke på lagstiftningen är att konsumenten ser energimärkningen innan han eller hon fattar beslut om köp, oavsett om det sker i en butik, i en nätbutik eller på basis av reklam. Energimärkningen, eller åtminstone informationen om energiklassen, bör synas lika tydligt som produktens pris.

    Alla energimärkta produkter ska registreras i EPREL, produktdatabasen för energimärkningar. Skyldigheten gäller leverantören, dvs. tillverkaren eller importören. När uppgifterna om produkten har matats in i EPREL-databasen kan man skriva ut energimärkningen för produkten. 

    Energimärkningarna förnyades 2021 för en del av produktgrupperna och senare kommer reformen att utvidgas till att omfatta alla produktgrupper. Vid reformen:

    • Man tog bort klasserna A+, A++ och A+++ som orsakade förvirring bland konsumenterna
    • Gränsvärdena för de återstående klasserna A–G omskalades så att A-klassen lämnades tom i de flesta produktgrupper, vilket gav utrymme för innovation och mer energieffektiva produkter
    • Märkningens piktogram redigerades så att de blev mer begripliga 
    • Märket fick en QR-kod som ger tillgång till de offentliga uppgifterna i EPREL-produktdatabasen

     

    Varudeklaration

    Förutom att produkterna ska förses med en energimärkning, kräver de flesta energimärkningsförordningarna att man även utarbetar en varudeklaration. Innehållskraven för varudeklarationen varierar beroende på förordning, men utöver produktinformation ska den i allmänhet även innehålla bl.a. produktens mått, energieffektivitetsindex, energieffektivitetsklass, effektförbrukning vid standby-läge och ljudnivåklass. Uppgifterna i varudeklarationen ska föras in i produktdatabasen för energimärkningar EPREL.

     

    EPREL-produktdatabasen

    Produktdatabasen för energimärkningar EPREL är obligatorisk för alla produkter som omfattas av energimärkningsskyldigheten. Så om en produkt omfattas av ett energimärkningskrav, måste produktinformationen också matas in i EPREL. Systemet har tre sidor: företags-, konsument- och myndighetssidan. På konsumentsidan syns endast en liten del av de uppgifter som företaget matat in, på myndighetssidan mer.

    Systemet har skapats och underhålls av EU och användningen kräver personliga EU-koder. Koderna kan skapas här.

    I EPREL-wiki finns anvisningar om hur man använder systemet, till exempel hur man registrerar ett företag och hur produkterna matas in i systemet. Wiki finns här.

    EPREL-systemet finns här.

    Och om det inte fungerar som det ska efter alla anvisningar, då får man den bästa hjälpen från helpdesk.

     

    Energimärkning i butik

    För ljuskällor skall energimärkningen finnas vid försäljningsstället på själva produktförpackningen, men för övriga produktgrupper krävs att märkningen finns i butiken på visningsexemplarets yta, t.ex. på dörren på ett kylskåp. Det räcker inte att energimärkningen finns i en påse inuti visningsexemplaret. Utöver den synliga energimärkningen ska butiken se till att den kan ge kunden varudeklarationen på papper, om kunden så önskar.

    Se här exempel på märkningar som är placerade på fel sätt.

     

    Energimärkning vid näthandel

    Oberoende vilken köpkanal det är fråga om, ska energimärkningen finnas tillgänglig för konsumenten innan beslutet om köp fattas. Därför måste energimärkningen och varudeklarationen vara klart synliga i närheten av priset även vid näthandel. Varje gång en produkt i en nätbutik kan flyttas till en varukorg ska energimärkningen vara synlig i samband med priset. Detta är bra att notera om produkten i din nätbutik kan läggas i kundvagnen redan på produktsidan.

    Energimärkningen kan visas antingen helt eller genom en kapslad skärmbild. Mer information om vad detta innebär i praktiken finns här.

     

    Energimärkning i reklam


    När det gäller visuell reklam, tekniskt reklammaterial och distansförsäljning ska produkternas energieffektivitetsklass anges, samt skalan för energieffektivitetsklasserna som används på märket.  Och uppgifterna som ska lämnas i samband med distansförsäljning och telemarknadsföring. Dessutom ska kunden på begäran kunna få en tryckt kopia av energimärket och varudeklarationen.

    Example image of an energy efficiency class


    Vid distansförsäljning som baserar sig på telemarknadsföring ska kunden särskilt informeras om produktens energieffektivitetsklass och skalan för de energieffektivitetsklasser som används på märket, och konsumenten ska kunna få information om märket och varudeklarationen via produktdatabaswebbplatsen eller på begäran en tryckt kopia.

     

    Läs mer om energimärkningar:

    Allmän information om energimärkning på ekosuunnittulu.info-webbplatsen

    Information om energimärkning vid näthandel på ekosuunnittelu.info-webbplatsen

    Mer information om produktdatabasen för energimärkningar (EPREL)

    Information om nya energimärkningar