Aiheen kuvaus

  •  

    Energiamerkintä


    Energiamerkinnän tarkoitus on auttaa kuluttajia vertailemaan laitteiden energiankulutusta sekä kannustaa yrityksiä kehittämään tuotteitaan energiatehokkaammiksi. Energiamerkintä ei ole vapaaehtoinen, vaan pakollinen niille tuoteryhmille, joille energiamerkintäasetus on annettu. Tuoteryhmäkohtaisista asetuksista näkee myös tarkemmin, millainen kunkin tuoteryhmän energiamerkintä pitää olla.

    Lainsäädännön kannalta tärkeintä on, että kuluttaja näkee energiamerkinnän ennen ostopäätöksen tekemistä, tapahtui tuo ostopäätös sitten myymälässä, verkkokaupassa tai mainoksen perusteella. Energiamerkinnän, tai vähintään tiedon energialuokasta, pitäisi näkyä yhtä selvästi kuin tuotteen hinnankin.

    Kaikki energiamerkityt tuotteet pitää kirjata energiamerkintöjen tuotetietokantaan EPRELiin. Velvollisuus koskee tavarantoimittajaa, eli valmistajaa tai maahantuojaa. Kun tuotteen tiedot on syöttänyt EPREL-tuotetietokantaan, saa sieltä tulostettua tuotteen energiamerkinnän. 

    Osalla tuoteryhmistä energiamerkintöjä uudistettiin vuonna 2021, ja myöhemmin uudistus tulee laajenemaan koskemaan kaikkia tuoteryhmiä. Uudistuksessa:

    • Luovuttiin kuluttajia hämmentävistä A+, A++ ja A+++ luokista
    • Jäljelle jäävien A-G luokkien raja-arvot uudelleenskaalattiin, niin että A-luokka jätettiin suurimmassa osassa tuoteryhmistä tyhjäksi jättäen tilaa innovaatiolle ja energiatehokkaammille tuotteille
    • Merkinnän piktogrammeja muokattiin ymmärrettävämmiksi 
    • Merkkiin tuli QR-koodi jolla pääsee EPREL-tuotetietokannan julkisiin tietoihin


    Tuoteseloste

    Sen lisäksi, että tuotteilla pitää olla energiamerkintä, velvoittaa valtaosa energiamerkintäasetuksista laatimaan myös tuoteselosteen. Tuoteselosteen sisältövaatimukset vaihtelevat asetuksittain, mutta siinä pitää olla tuotetietojen lisäksi yleensä myös mm. tuotteen mitat, energiatehokkuusindeksi, energiatehokkuusluokka, valmiustilan tehonkulutus ja äänitasoluokka. Tuoteselosteen tiedot pitää syöttää energiamerkintöjen tuotetietokantaan EPRELiin.


    EPREL-tuotetietokanta

    Energiamerkintöjen tuotetietokanta EPREL on pakollinen kaikille tuotteille, joita energiamerkintävelvollisuus koskee. Eli jos tuotteella on energiamerkintävaatimus, pitää tuotteen tiedot syöttää myös EPRELiin. Järjestelmässä on kolme puolta: yritys-, kuluttaja- ja viranomaispuoli. Kuluttajapuolella näkyy vain pieni osa yrityksen syöttämistä tiedoista, viranomaispuolella enemmän.

    Järjestelmä on EU:n luoma ja ylläpitämä, ja sen käyttöön vaaditaan henkilökohtaiset EU-tunnukset. Tunnukset voi luoda täällä.

    EPREL-wikistä löytyy ohjeita järjestelmän käyttöön, esimerkiksi yrityksen rekisteröimiseen ja miten tuotteet syötetään järjestelmään. Wiki löytyy täältä.

    Varsinainen EPREL-järjestelmä on täällä.

    Ja jos kaikkien ohjeiden jälkeen homma ei toimi niin kuin pitäisi, niin silloin parhaan avun saa helpdeskiltä.


    Energiamerkintä myymälässä

    Valonlähteillä energiamerkintä tulee olla myyntipisteessä itse tuotteen pakkauksessa, mutta muilla tuoteryhmillä vaatimuksena on, että merkintä on myymälässä esittelykappaleen ulkopinnassa, esim. jääkaapilla ovessa. Ei riitä, että energiamerkintä on esittelykappaleen sisäpuolella pussissa. Näkyvillä olevan energiamerkinnän lisäksi myymälässä tulee huolehtia siitä, että he voivat antaa asiakkaalle pyydettäessä paperisen tuoteselosteen.

    Katso täältä esimerkkikuvia virheellisesti esillä olevista merkeistä.


    Energiamerkintä verkkokaupassa

    Riippumatta ostoskanavasta, ennen ostopäätöksen tekemistä energiamerkinnän pitää olla kuluttajan nähtävillä. Siksi myös verkkokaupassa energiamerkintä ja tuoteseloste pitää olla selkeästi näkyvillä hinnan läheisyydessä. Aina kun tuotteen voi verkkokaupassa siirtää ostoskoriin, on energiamerkinnän olla näkyvissä hinnan yhteydessä. Tämä on hyvä huomioida, jos verkkokaupassasi tuotteen voi laittaa ostoskoriin jo ns. tuotelistaussivulla.

    Energiamerkinnän voi laittaa näkyville joko kokonaan, tai sitten kerrosteisella näyttötavalla. Lisätietoja siitä, mitä tämä tarkoittaa käytännössä löytyy täältä.


    Energiamerkintä mainoksissa

    Visuaalisessa mainonnassa, teknisessä myynninedistämismateriaalissa sekä etämyynnissä pitää tuotteista kertoa energiatehokkuusluokka sekä merkissä käytössä oleva energiatehokkuusluokkien asteikko.  ja etämyynnin sekä telemarkkinoinnin yhteydessä annettavat tiedot. Lisäksi asiakkaan on pyynnöstä voitava saada painettu kopio energiamerkistä ja tuoteselosteesta.

    Esimerkkikuva energiatehokkuusluokasta

    Telemarkkinointiin perustuvassa etämyynnissä on erityisesti ilmoitettava asiakkaalle tuotteen energiatehokkuusluokka ja merkissä käytössä oleva energiatehokkuusluokkien asteikko ja kuluttajan on voitava saada merkin tiedot ja tuoteseloste tuotetietokantasivuston kautta tai painettu kopio pyynnöstä.


    Lue lisää energiamerkinnöistä:

    Yleistä tietoa energiamerkinnöistä ekosuunnittulu.info -sivustolla

    Tietoa energiamerkinnästä nettikaupassa ekosuunnittelu.info -sivustolla

    Lisätietoa energiamerkinnän tuotetietokannasta (EPREL)

    Tietoa uusista energiamerkinnöistä