Ämnesdisposition

  •   

      

     

    Teknisk dokumentation

    På basis av den tekniska dokumentationen ska man kunna bedöma om den personliga skyddsutrustningen överensstämmer med kraven.

    Tillverkaren är skyldig att utarbeta de tekniska dokumenten om den personliga skyddsutrustningen i enlighet med förfarandena för bedömning av överensstämmelse.

    I allmänhet ska dokumentationen åtminstone innehålla en beskrivning av skyddsutrustningen och dess avsedda användning, produktens märkning och bruksanvisning. Dessutom ska dokumentationen åtminstone innehålla de uppgifter som styrker att skyddsutrustningen överensstämmer med kraven (de standarder som använts, testrapporter) samt tillverkarens riskbedömning. Om en harmoniserad standard endast tillämpas delvis för bedömning av överensstämmelse eller om den inte omfattar alla tillämpliga grundläggande krav, bör den tekniska dokumentationen också visa hur de grundläggande kraven som inte omfattas av standarden hanteras.

    De tekniska dokumenten behöver inte översättas till ett medlemslands språk, utan de måste finnas på ett av unionens språk. I förfarandena för bedömning av överensstämmelse för personlig skyddsutrustning av klass II och III förutsätts att det anmälda organet deltar i bedömningen av skyddsutrustningen. I sådana fall ska dokumentationen finnas på det språk som används av det anmälda organet.

    Du kan läsa mer om den tekniska dokumentationen i förordningens bilaga III.

    Den tekniska dokumentationen ska bevaras i tio år från och med den dag då den personliga skyddsutrustningen släppts ut på marknaden. Tillverkaren eller dennes auktoriserade representant som är etablerad i unionen ansvarar för förvaringen av den tekniska dokumentationen. Eftersom begreppet släppa ut på marknaden avser en enskild skyddsutrustning ska tidsfristen räknas från den tidpunkt då den "sista" produkten som omfattas av den tekniska dokumentationen har släppts ut på marknaden.