Ämnesdisposition

  •   

      

     

    Ledningens roll i kvalitetsledningen

    Ur en lönsam affärsverksamhets synpunkt är det viktigt att företagets ledning följer med kvalitetsledningens status och utveckling, såsom till exempel observationer om produkternas kvalitet och säkerhet, kundfeedback och andra utvecklings- och förändringsbehov. Kvalitetsledningen kan exempelvis övervakas med hjälp av olika mätare och andra övervakningsmetoder som i bästa fall ger realtidsinformation om företagets olika funktioner. En väsentlig metod för systematisk övervakning är ledningens granskningar, där man till exempel kan kontrollera följande:

    • kvalitetsledningens status och väsentliga förändringar i den
    • situationen med de åtgärder som vidtagits på grundval av tidigare granskningar
    • uppfyllande av produktkraven, särskilt när det gäller nya produkter
    • avvikelser i den egna verksamheten och korrigerande åtgärder, såsom när det till exempel gäller olika typer av fel, störningar eller kundfeedback
    • resursförsörjning och behov och åtgärder för kompetensutveckling, samt
    • exempelvis resultaten från revisioner, utvärderingar eller andra förfaranden för kvalitetsledning.

     

    Ledningens engagemang har en stor inverkan på att säkerhetsarbetet och kvalitetsledningen blir en naturlig del av företagets vardag och arbetskultur.