Aiheen kuvaus

  • Tietojenanto ja jälkihoito-ohjeet

    Asiakkaalle on ennen palveluun osallistumista kerrottava palveluun liittyvistä riskeistä, jotta asiakas voi arvioida itse, sopiiko palvelu hänelle. Jos kyse on korkeamman riskin palvelusta, johon liittyy useita riskejä ja vasta-aiheita, voi hyvä käytäntö olla esimerkiksi erillinen konsultaatiokäynti tai alkukartoitus puhelimitse ajanvarauksen yhteydessä. Asiakasta voi myös ohjata tutustumaan palvelun tietoihin ennakkoon esimerkiksi verkkosivuilla.  

    Säteileviä kauneudenhoitolaitteita käytettäessä asiakkaita on useimmissa tapauksissa tiedotettava toimenpiteisiin liittyvistä riskeistä sekä vasta-aiheista (kontraindikaatioista). Vasta-aiheet on lisäksi määritettävä kirjallisesti ennen laitteen käyttöönottoa. Vasta-aiheella tarkoitetaan sairautta tai muuta tilaa, joka estää toimenpiteen turvallisen suorittamisen. Tiedottamisvelvollisuutta ei ole vain äärimmäisen pienen altistuksen aiheuttavien toimenpiteiden tapauksessa. Vaikka lainsäädännöllistä velvoitetta tiedottamiseen ei olisikaan, on se siitä huolimatta suositeltavaa etenkin siinä tapauksessa, että valmistaja on määritellyt laitteen käytölle vasta-aiheet. 

    Vasta-aiheiden tiedottamistapaa ei ole määrätty, joten suullisestikin tapahtuva tiedottaminen täyttää vaatimukset. Käytännön kokemus on kuitenkin osoittanut, että suullisesti tapahtuvaa tiedottamista ja sen sisältöä on hyvin hankala todentaa jälkikäteen, jos asiakas myöhemmin valittaa saaneensa riittämättömästi tietoa ennen toimenpidettä. Usein tiedottaminen kannattaakin hoitaa kirjallisesti siten, että asiakas kuittaa tai hyväksyy saamansa tiedon. 

    Osa palveluista vaatii asiakkaalta perusteellista ja huolellista jälkihoitoa. Tällaisissa tapauksissa jälkihoito-ohjeet on aina syytä antaa asiakkaalle kirjallisesti mukaan tai esimerkiksi sähköpostilla. Jälkihoidosta on hyvä myös kertoa etukäteen, jotta asiakas tietää varautua häneltä vaadittuihin toimenpiteisiin.  


    Asiakassopimukset & vastuuvapauslomake

    Etenkin korkeamman riskin palveluissa kirjallinen asiakassopimus on suositeltava tapa varmistua siitä, että palveluntarjoajan ja asiakkaan välillä vallitsee yhteisymmärrys. Allekirjoitettu sopimus on myös hyvä tapa varmistaa, että kaikki palveluun liittyvät tiedot, riskit ja esimerkiksi asiakkaalta vaadittu jälkihoito on tullut kerrotuksi ja ymmärretyksi.  

    Lainsäädäntö ei määrittele tarkkaa sopimusten sisältöä tai formaattia, vaan palveluntarjoaja voi valita omaan toimintaansa parhaiten sopivan tavan ja tyylin. Tärkeintä on, että kaikki tarvittava tieto päätyy jokaiselle asiakkaalle riittävän selkeänä. Asiakkailta kerättäviä tietoja on käsiteltävä tietosuojalainsäädännön mukaisesti.  

    Asiakassopimuksissa on tärkeää huomioida, että sopimuksella ei voi siirtää asiakkaalle vastuuta palvelun turvallisuudesta. Lue lisää: Allekirjoitettu lomake ei vapauta palveluntarjoajaa turvallisuusvastuusta.

    Video: Asiakkaan neuvonta ja opastaminen. Katso video alta tai tästä linkistä

        
        

    Tukesin podcast Tarkastajien salonki: tässä jaksossa keskitymme palvelun turvallisuusnäkökulmiin.
    Vieraana hyvinvointivaikuttaja Cheyenne Järvinen. Kuuntele jakso.